Ben je eraan toe om jezelf ten diepste te leren kennen? Dan zou ‘CAY’ wel eens jouw yoga kunnen zijn.

‘CAY’ staat voor Criticical Alignment Yoga. Zie ook www.criticalalignment.nl.

CAY is een eigenwijze yogavorm waarin je niet om spanning in je lichaam heen beweegt, maar er juist vanuit nieuwsgierigheid de ontmoeting mee aangaat.

We werken met een zorgvuldige benadering die bestaat uit fasen. Het fundament voor het oplossen van onze spanning is aanwezigheid die gepaard gaat met de ‘energie van rust’. Dit maakt de weg vrij naar herstel van bewegelijkheid. De derde fase is integratie van de ontspanning in je beweegpatronen: coördinatie. Ten slotte raak je vertrouwd met de diepe (fysieke) kracht die zich manifesteert.

Tools

In een cay-les gebruiken we graag hulpmiddelen, zoals strip, rolletje, boog en hoofdstandbank. Het helpt je om makkelijk en precies inzicht te krijgen in spanning én actieve ontspanning.

Voor wie?

Iedereen. Beginners profiteren het meest, gevorderden willen nHouding laptopiet meer zonder.

Waarom?

In het dagelijks leven ervaren we stress, onzekerheid en angst. Dit kan zich vastzetten in het lichaam. Je krijgt bijvoorbeeld stijfheid in de nek, schouders of rug. Ook het veel zitten in één houding achter de computer en TV of in de auto kan leiden tot blokkades in het lichaam, die moe maken en voor negatieve gevoelens zorgen.

Met Critical Alignment Yoga herstel je de natuurlijke uitlijning van je lichaam … en dat zorgt voor:

  1. het letterlijk goed in je lijf zitten
  2. bewegelijkheid in de wervelkolom – en daarmee een groot gevoel van vrijheid
  3. een soepel lijf, elke ochtend weer
  4. optimisme, dankzij deelname aan een constructief proces
  5. vaardigheden om je lijf mee te verzachten na een dag hard werken/leven
  6. herstelde signaalfuncties van je lijf
  7. verbeterde mentale rust en nachtrust
  8. ontspanning van de spieren in onderrug, nek en schouders – waardoor je (potentiële) klachten de deur wijst
  9. veel plezier – omdat het heerlijk is om met je lijf bezig te zijn
  10. gemoedsrust, stabiliteit en veerkracht in brein, hart en ziel

Lesopbouw?

Veel lessen – maar niet allemaal hebben de volgende opbouw. Een intro die bestaat uit liggende houdingen waarin je met tools eenvoudig de eerste stappen zet in het herkennen van lichaamsspanning en de afbouw ervan. Daarna wordt met veel aandacht voor techniek een thema en bijbehorende houdingen uitgewerkt. Deze slijp je daarna dieper in, in een dynamische ‘asana-serie’. Daarna doe je een versterkende houding – meestal op het hoofdstandbankje om de herstelde uitlijning te borgen. De grote beloning van elke les is de ontspannende eindhouding, waarin het actieve bewegen stopt en je daarom goed kunt voelen hoeveel energie er door je heen gaat.

Je kunt rekenen op echte ervaringen, waar je ook buiten de zaal veel mee kan.

savasana

CAY-XD

Wekelijks staan er twee cay-xd lessen op het rooster. ‘XD’ staat voor extra diepte en extra dynamiek. Voor deze lessen heb je CAY-ervaring nodig. Dit maakt dat je de CAY-taal spreekt en inmiddels vertrouwen hebt in de CAY-benadering. Hierdoor kun je makkelijker tot dieper in je lichaam beweging herstellen en bijvoorbeeld langer de energie van rust handhaven op het boogje, in verregaande achteroverbuigingen, omgekeerde houdingen en tijdens de dynamische oefenmomenten.Zie dit vooral als een uitnodiging; ook in XD-les is het vertrekpunt steeds opnieuw ontspanning!

Advertenties