Hallo yogi,

In deze nieuwsbrief nieuws over de XD-les die echt voor iedereen met een beetje CAY in zijn benen een aanrader is, TRE en een ‘aanmeld-advies’ voor de dinsdagavond en zaterdagochtendles.

Graag aanmelden voor de lessen op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag!

Afgelopen zaterdag om 9.00 uur was het volle bak. Het lijkt wijsheid om nu de zomervakantie – in midden-Nederland – voorbij is, het aanmelden weer serieuzer te nemen. In ieder geval voor de les op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag. Dat doe je via https://www.momoyoga.nl/lvcay/. Momoyoga heeft nu ook een app, dat maakt aanmelden nog makkelijker!

XD-les voor iedereen met een beetje CAY in zijn lijf

Ik krijg steeds meer vragen over de XD-les. Goed nieuws; het leeft.

V: Moet ik voor een XD-les handstand kunnen? A: Je hoeft voor een XD-les niks te kunnen. CAY is geen sport en je hoeft je niet te bewijzen of zo. Wel is het fijn als je een les of tien van de standaardlessen hebt gevolgd, zodat je vertrouwd bent met materialen, de belangrijkste verbindingen en de benadering. Van de vast XD-bezoekers kan zo’n 20% de handstand. De rest vindt het leuk en interessant om af en toe met handstand te spelen. Dit geldt ook voor bruggetjes en hoofdstand. De houding is niet het doel, wel de weg ernaar toe.

V: Ik hoorde iets over een speelkwartier in de les, wat is dat? A: In elke les zit een speelkwartier van een minuut of tien a vijftien, dat je zelf invult. Je werkt hierin de houdingen die we daarvoor hebben gedaan verder uit, op een manier die bij jou op dat moment vooruitgang oplevert. Zo maak je jouw zone van nabije ontwikkeling bewuster en leer je nog dieper te luisteren naar jezelf.

Afgelopen zaterdag kreeg ik heel positieve reacties, zoals: ‘het is veel speelser en vrijer dan ik dacht’, ‘ik dacht dat ik moest presteren, maar dat is juist niet zo’, ‘leuk om zo nog meer zicht op mijn ontwikkeling te krijgen’.

Kom het gewoon ervaren om 11 uur elke zaterdag!

TRE & shaken

Vorige week en eind juli deden we in de les zogenaamde TRE-oefeningen: trauma and tension releasing exercises. Ik hoorde hier langer geleden over en leerde ze tijdens de yogaweek in Portugal beter kennen. Ik ben me daar verder in gaan verdiepen, TRE‘autodidactisch’. De oefeningen zijn ontwikkeld door David Berceli. Zijn boekje met de oefeningen is een goede hulp als je er verder thuis mee aan de slag wilt. Mij bevallen ze boven verwachting goed. Ik experimenteer er ook mee bij cliënten en de terugkoppeling van hun is ook erg positief.

Een andere manier om spanning te ontladen is zogenaamd ‘shaken’. Dit deden we ook in het yogaweekend. Je gaat ontspannen staan met je voeten iets breder dan heupbreedte en dan shake je. Zo simpel is. Probeer elk hoekje en gaatje van je lijf lekker mee te laten schudden. Swingende, ritmische muziek kan je hier goed bij helpen. Een minuut of vijf is prachtig – maar ervaar zelf wat voor jou werkt.

Voor veel mensen voelt het in eerste instantie wat vreemd, ongeremd en buiten de lijntjes. Geef jezelf dan houvast bijvoorbeeld met je ademsteun; de milde, verbindende activiteit in je onderrug, buik en bekken.

 

Tot op de mat & namasté,

Noële

Advertenties