nog vier plekken

yoga adem jan 2018meer lees je op https://lijfs.wordpress.com/weekend/

Advertenties

Aanstaande zondag (17 september) geef ik twee workshops waarin je kunt leren hoe je de ademkransjes kunt gebruiken. Dit vindt plaats op de Beestachtige Braderie!

Meer lees je op: https://zwerfdierenindahab.nl/beestachtigebraderie/ 

Hallo yogi,

In deze nieuwsbrief nieuws over de XD-les die echt voor iedereen met een beetje CAY in zijn benen een aanrader is, TRE en een ‘aanmeld-advies’ voor de dinsdagavond en zaterdagochtendles.

Graag aanmelden voor de lessen op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag!

Afgelopen zaterdag om 9.00 uur was het volle bak. Het lijkt wijsheid om nu de zomervakantie – in midden-Nederland – voorbij is, het aanmelden weer serieuzer te nemen. In ieder geval voor de les op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag. Dat doe je via https://www.momoyoga.nl/lvcay/. Momoyoga heeft nu ook een app, dat maakt aanmelden nog makkelijker!

XD-les voor iedereen met een beetje CAY in zijn lijf

Ik krijg steeds meer vragen over de XD-les. Goed nieuws; het leeft.

V: Moet ik voor een XD-les handstand kunnen? A: Je hoeft voor een XD-les niks te kunnen. CAY is geen sport en je hoeft je niet te bewijzen of zo. Wel is het fijn als je een les of tien van de standaardlessen hebt gevolgd, zodat je vertrouwd bent met materialen, de belangrijkste verbindingen en de benadering. Van de vast XD-bezoekers kan zo’n 20% de handstand. De rest vindt het leuk en interessant om af en toe met handstand te spelen. Dit geldt ook voor bruggetjes en hoofdstand. De houding is niet het doel, wel de weg ernaar toe.

V: Ik hoorde iets over een speelkwartier in de les, wat is dat? A: In elke les zit een speelkwartier van een minuut of tien a vijftien, dat je zelf invult. Je werkt hierin de houdingen die we daarvoor hebben gedaan verder uit, op een manier die bij jou op dat moment vooruitgang oplevert. Zo maak je jouw zone van nabije ontwikkeling bewuster en leer je nog dieper te luisteren naar jezelf.

Afgelopen zaterdag kreeg ik heel positieve reacties, zoals: ‘het is veel speelser en vrijer dan ik dacht’, ‘ik dacht dat ik moest presteren, maar dat is juist niet zo’, ‘leuk om zo nog meer zicht op mijn ontwikkeling te krijgen’.

Kom het gewoon ervaren om 11 uur elke zaterdag!

TRE & shaken

Vorige week en eind juli deden we in de les zogenaamde TRE-oefeningen: trauma and tension releasing exercises. Ik hoorde hier langer geleden over en leerde ze tijdens de yogaweek in Portugal beter kennen. Ik ben me daar verder in gaan verdiepen, TRE‘autodidactisch’. De oefeningen zijn ontwikkeld door David Berceli. Zijn boekje met de oefeningen is een goede hulp als je er verder thuis mee aan de slag wilt. Mij bevallen ze boven verwachting goed. Ik experimenteer er ook mee bij cliënten en de terugkoppeling van hun is ook erg positief.

Een andere manier om spanning te ontladen is zogenaamd ‘shaken’. Dit deden we ook in het yogaweekend. Je gaat ontspannen staan met je voeten iets breder dan heupbreedte en dan shake je. Zo simpel is. Probeer elk hoekje en gaatje van je lijf lekker mee te laten schudden. Swingende, ritmische muziek kan je hier goed bij helpen. Een minuut of vijf is prachtig – maar ervaar zelf wat voor jou werkt.

Voor veel mensen voelt het in eerste instantie wat vreemd, ongeremd en buiten de lijntjes. Geef jezelf dan houvast bijvoorbeeld met je ademsteun; de milde, verbindende activiteit in je onderrug, buik en bekken.

 

Tot op de mat & namasté,

Noële

Hallo yogi,

Hierbij alweer een nieuwsbrief, want er is van alles te melden.

Data voor volgend yoga-ademweekend: 13-14 januari 2018

13 en 14 januari 2018 organiseer ik met Ellen weer een yoga-ademweekend! Er hangt weer een lijst op de deur naar de yogatools. Daarop kun je je aanmelden. Mij mailen (noele@lijfs.nl) kan ook, dan zet ik je op de lijst.     shutterstock_116818960

Thema van dit weekend: ‘Kun je een rups leren vliegen?’

Per 1 augustus wijziging in de zaterdaglessen!

Vanaf 1 augustus ziet het rooster er op zaterdag zo uit:

  • van 9.00 tot 10.30 uur: cay standaard
  • van 11.00 tot 12.30 uur: cay xd

XD staat nog steeds voor extra diep en extra dynamiek. Voor deze lessen is cay-ervaring gewenst. Kom gerust eens proeven als je een les of tien heb meegedaan! De technische instructies zijn wat globaler en er wordt verwacht dat je zelfstandiger bent in je ‘practice’. Op het programma staan veelal extremere achteroverbuigingen, handstand, hoofdstand. De omgekeerde houdingen worden in deze les langer aangehouden.

XXL-les …. Deze lessenwijziging opent de deur naar zogenaamde XXL-lessen; extra lange lessen. De les van 9 uur is dan een volwaardige les en ook een warming-up voor de XD-les. Zo worden ze meer complementair. Het idee is om dit najaar op zaterdag na XXL-les ook verdiepingssessies te gaan aanbieden.

Transformational Breathsessies op zaterdagmiddag

Tijdens het yoga-ademweekend maakte een aantal van jullie de transformational breath-sessies mee. Ellen Dekkers zal – bij voldoende animo – dit najaar op zaterdag ook TB-sessies verzorgen voor kleine groepjes van circa drie deelnemers. Laat me graag weten als je interesse hebt, dan bekijk ik wat haalbaar is. Ook als je er het weekend niet bij was, kun je deelnemen aan deze sessies. Meer over tb kun je lezen op www.transformationalbreath.nl. Ellen Dekkers kun je ook direct bereiken via ellen.dekkers@hetnet.nl en 0650628339.

Ademkransjes

Tijdens het weekend en in de lessen van deze week werkten we met ademkransjes. Je kunt hier alles over lezen op: https://lijfs.wordpress.com/ademkransjes/. Ze zijn te koop voor €7,00. Graag contant bij mij afrekenen. Opbrengsten gaan naar ‘zwerfdieren in dahab’.

Oud nieuws, maar nog actueel …

Actie zomeryoga

Verdere verdieping ontstaat door frequenter naar les te komen. Van 21 juni t/m augustus is je derde les per week gratis. Heb je een maand-abo, dan kun je in deze periode onbeperkt naar les komen. zomeryoga

Je kunt natuurlijk ook thuis of op de boerencamping vaker je mat op duiken. In de bijlage een lekkere serie om je eigen te maken. Deze week deden we deze serie in de les.

Je een serie eigen maken

Het is fijn om voordat je aan de serie begint, met een soort warming-up aan te vangen. Bijvoorbeeld op een stripje of rol. Je ontwikkelt zo je lichaamsbewustzijn. Geef jezelf de tijd en ruimte om te landen in het moment en je zelf te kalmeren door je adem en de typische kenmerken van ontspanning te volgen. Zo’n warming-up kan 5 minuten duren en ook 20 minuten.

Dan doe je een eerste serie-ronde. Het werkt goed om je die eerste ronde, sterk bewust te zijn van je techniek. Dit helpt je om beweging te krijgen in ‘vastgeroeste’ patronen. Je kan hierbij een specifieke verbinding of deel van je lijf extra aandacht geven. De tweede ronde kun je meer gaan leunen op je lichaamsintelligentie. De derde en eventueel vierde rond maak je ruimte voor flow.

Als eindhouding is savasana fijn.

Nogmaals lovely summertime & namasté,

Noële

>>> Let op: op zaterdag 24 juni is er geen les in verband met het yoga-ademweekend! <<<

Hallo yogi,

De zomer staat voor de deur. Wellicht is dit een mooie periode om je yoga-beoefening verder te verdiepen?!

Actie zomeryoga

Verdere verdieping ontstaat door frequenter naar les te komen. Van 21 juni t/m augustus is je derde les per week gratis. Heb je een maand-abo, dan kun je in deze periode onbeperkt naar les komen.

Je kunt natuurlijk ook thuis of op de boerencamping vaker je mat op duiken. Hierbij een lekkere serie om je eigen te maken.

Je een serie eigen maken

Het is fijn om voordat je aan de serie begint, met een soort warming-up aan te vangen. Bijvoorbeeld op een stripje of rol. Je ontwikkelt zo je lichaamsbewustzijn. Geef jezelf de tijd en ruimte om te landen in het moment en je zelf te kalmeren door je adem en de typische kenmerken van ontspanning te volgen. Zo’n warming-up kan 5 minuten duren en ook 20 minuten.

Dan doe je een eerste serie-ronde. Het werkt goed om je die eerste ronde, sterk bewust te zijn van je techniek. Dit helpt je om beweging te krijgen in ‘vastgeroeste’ patronen. Je kan hierbij een specifieke verbinding of deel van je lijf extra aandacht geven. De tweede ronde kun je meer gaan leunen op je lichaamsintelligentie. De derde en eventueel vierde rond maak je ruimte voor flow.

Als eindhouding is savasana fijn.

Lovely summertime & namasté,

Noële

★★★ Meer lees je op http://www.lijfs.nl ★★★

>> Let op: op 24 juni is er geen les in verband met het yoga-ademweekend! <<<

Vandaag stelde ik met Michel (zwerfdierenindahab.nl) de ademkransjes voor het yoga-ademweekend (https://lijfs.wordpress.com/weekend/) samen. 

Binnenkort zijn ze ook te bestellen via genoemde site. Na het weekend volgt hier een schrijven over de toepassing.

CAY is een zorgvuldige, precieze yogavorm – ontstaan uit het besef dat spanning(spatronen) loslaten nog niet zo eenvoudig is. Ons brein beloont dit loslaten in eerste instantie namelijk niet. Zeker niet zolang we gestrest en/of vermoeid zijn. Oude patronen zijn dan vertrouwder en daarom lijken ze veiliger. It may be shitty, but at least it is warm.

In de yogalessen van afgelopen twee weken, las ik het verhaaltje voor van Mohini, dat ik tegenkwam in een boek van Tara Brach. Dat ging zo:

‘Mohini was een witte koningstijger die jarenlang in de dierentuin in Washington D.C. verbleef. Een groot aantal jaren bracht zij door in een kooi met ijzeren tralies en een cementen vloer van ongeveer vier bij vier meter. Mohini liep in haar kleine verblijf de hele dag rusteloos heen en weer. Uiteindelijk creëerden biologen en medewerkers van de dierentuin een natuurlijke woonomgeving voor haar. Deze strekte zich over verscheidene hectaren uit. Er waren heuvels, bomen, een vijver en verschillende soorten planten. Enthousiast en vol verwachting lieten de medewerkers van de dierentuin Mohini vrij in haar nieuwe en uitgestrekte woonomgeving. Het was echter te laat. De tijger zocht onmiddellijk een schuilplaats in een hoek van het omheinde gebied en verbleef daar de rest van haar leven. Mohini liep in die hoek rusteloos heen en weer op een plek van vier bij vier meter totdat daar geen gras meer over was.’

Dit is uiteraard tragisch én kan ons inspireren, want aan de ene kant lijken we op de tijger en blijven we makkelijk vast zitten in oude patronen. Aan de andere kant zijn wij anders dan de tijger in staat tot zelfonderzoek. Hierin kan yoga een grote rol spelen. Brengt dat vaste patroon van ambitie en wilskracht ons inderdaad op nieuw terrein of blijven we ook in dat geval in feite rondjes draaien op onze vier bij vier? Je ontdekt het in je yogales.

Loslaten in een yogales

In de yogalessen leren we onszelf ten diepste kennen. Als dit zelfonderzoek, is verankerd in het hier & nu en in lichtheid, kunnen we ons ont-wikkelen en komen we op het pad van bevrijding van onze vastgeroeste patronen.

* Verankering in het hier & nu

In een yogales volgen we steeds opnieuw onze adem. Het centrale punt onder de navel is daarvoor de fysieke houvast. Dat volgen kan alleen in het hier & nu en helpt ons eenvoudig, onze aanwezigheid te vergroten. Zintuigelijke waarnemingen zoals het aandachtig luisteren naar geluiden in de omgeving hebben het zelfde effect. Het zorgt hiermee voor ruimte ten opzichte van onze gedachtenpatronen, waardoor we ons daar – voor het moment, vrij van kunnen maken.

* Verankering in lichtheid

Zelfafwijzing ligt in een yogales altijd op de loer. Dit sluit de toegang tot diepere lagen af. Daarom besteden we bewust zoveel tijd en aandacht aan het steeds opnieuw vertrekken vanuit ontspanning. Ontspanning en een open houding zijn natuurlijk sterk waarneembaar in ons lichaam, specifiek in de hartstreek maar ook in bekken, buik, maagstreek en keel. We proberen de ontspanning en lichtheid in stand te houden door te accepteren wat we tegenkomen. Vanuit een liefdevolle vriendelijkheid observeren we onze (soms eigenaardige) menselijke neigingen.

* Ont-wikkeling van het zelf

Beide verankeringen vormen de basis voor zelfontwikkeling. Zo maken we stapje-voor-stapje oude grenzen vrij en integreren onze nieuwe bewegelijkheid. Hierdoor ervaren we onszelf dieper en krijgen steeds helderder zicht op dat wat is: oud zeer, fris zeer, ingesleten gewoontes, enz. Het helpt ons op weg naar een vrije uitlijning waarin ons lichaam en ons bewustzijn stabiel en flexibel is.

Soms lopen we bij zelfonderzoek tegen heftige ladingen aan. Dit vraagt om een rustigere stap-voor-stap benadering waarbij de ankers nog harder nodig zijn en wellicht hulp van een derde.

Ander Lijf’s nieuws

  • De CAY-XD les van dinsdag 45 uur komt voorlopig te vervallen.
  • Yoga- en ademweekend 24 & 25 juni te Soest: er zijn nog 8 plekken beschikbaar. Heb je je al aangemeld, maak je aanmelding dan graag definitief door een aanbetaling van €50

Namasté, Noële

kop-nieuwsbrief

 

Ans Krietemeijer van yogacentrum Ananda vroeg naar mijn reactie op onderstaand artikel over het negatieve effect van yoga op hypermobiliteit. Zie hier: https://yogainternational.com/article/view/joint-hypermobility-syndrome-yogas-enigmatic-epidemic

Goede yoga heeft dit effect niet, in tegendeel het stimuleert de stabiliteit. Dat zit zo.

Yoga is dé manier om zicht te krijgen op strijd in het lichaam; de strijd die het gevolg is van allerlei vormen van spanning. Deze strijd zorgt voor blokkades en stagnatie van grove en subtiele bewegingen – en doet dus energie verloren gaan.

Deze stagnatie (denk hierbij bv aan doorbloeding) leidt vrij snel tot stugheid van weefsel. Overigens is goed aangetoond dat statische houdingen (o.a. achter beeldschermen) die langer dan twintig minuten duren hetzelfde effect hebben. 

Het stugge weefsel zorgt dat toegang tot dieper liggend weefsel verdwijnt en leidt tot ‘dis-use’/ onbruik. Hierdoor verkorten structuren, zoals spieren, ligamenten (banden) en kapsel, inclusief bijbehorende circulatiekanalen van bloed-, lymfe- én zenuwstelsel. In goede yoga leer je deze strijd te herkennen en van daaruit ga je vervolgens de verkorting ‘te lijf’. Mild.

Dit is een heel andere benadering dan alle weefsel in je lichaam maar te willen verlengen. Op korte termijn zou die verlenging een sensatie van ruimte kunnen geven, als je echt voelt, voel je echter ook fragmentatie die het gevolg is van instabiliteit. Rondom elk gewricht in het lichaam ligt weefsel dat zorgt voor actieve stabiliteit (de houdingspieren) en passieve stabiliteit (met name ligamenten en kapsel). Goede yoga stimuleert het vermogen en uithoudingsvermogen van je houdingspieren. Hiervoor moet je ondermeer het verschil kunnen voelen tussen deze opbouw van kracht en de opbouw van spanning. Zoals eerder gezegd remt de tweede circulatie. De eerste doet dat niet. Overigens kan gebrek aan kracht ook spanning veroorzaken. 

Als je het hebt over circulatie, dan heb je het in de eerste plaats over de ademhaling. Je ademhaling vertelt je echt zoveel. Zo is het voor een cay-docent heel vreemd als iemand ingestort in een vooroverbuiging zit of opgeblazen in een heldhouding staat. Dat beperkt de ademhaling. Een cay-docent schrikt ook als leerlingen (juist die met hypermobiliteit) in de neerwaartse hondhouding doorhangen in hun schouders. Ze raken zo niet alleen de steun van schouderbladen kwijt voor ruimte in hart- en ademstreek, je ontneemt ze ook de kans om de verbinding tussen armen en rug stabieler te maken. Dat is nogal verwonderlijk, want ontspanning en circulatie gedijt alleen bij de gratie van (dynamische) stabiliteit … en dus hoort dit de volle aandacht van elke yogadocent te krijgen.

Ontspannen achteroverbuigen? Dat vraagt om een vrije, dynamische  doorgifte van druk en beweging door het bekken.

Van dit filmpje leer je meer:

En dat dan zelf gaan voelen.

  

ontspanning

 

Begin juli was ik met een groep critical alignment-docenten een week in Domburg onder leiding van Gert van Leeuwen. De vraag die deze week centraal stond was: ‘Wat brengt ontspanning me?’. Vorige week gaf ik de eerste yogalessen van het nieuwe seizoen in Hilversum, bij Ananda en het eerste blok van tien weken gaan we deze vraag ook onderzoeken. Voor degenen die daar een stapje verder in willen, maakte ik een aantal oefeningen (waarvan ik een aantal ook weer gebruik voor de Alignment Training die half september start bij Lijf & Visie in Soest).

De eerste oefening luidt Bodytalk 1 en staat hieronder.

Bodytalk 1

Schrijf op wat je aan je lichaam merkt, in de vier onderstaande situaties. Denkt niet te lang. Neem een van de voorbeelden of beter, werk een voor jouw bekende situatie uit. Liefst met details als geluiden, geuren, beelden en temperatuur. Dan merk je waarschijnlijk al snel op hoe je lichaam reageert. Alles is goed. Het kan zijn, dat je bij verschillende situaties dezelfde signalen opschrijft.

1. Kortdurende spanning

Voorbeelden: Alleen in het donker in Brooklyn of een deadline die je wel wilt halen, maar niet gaat halen.

Jouw voorbeeld:

 

Signalen:

 

2. Langdurige spanning

Voorbeelden: Een langdurige verhuizing inclusief complexe verbouwing. Langdurige zakelijke stress zoals een jaarsluiting en tegelijk een ontslagronde. Langdurige ziekte van iemand met wie je nauw contact hebt.

Jouw voorbeeld:

 

Signalen:

 

3. Kortdurende ontspanning

Voorbeelden: In je sas op een terras. Met het gevoel van flow aan het werk. Aan het wandelen in prachtige natuur.

Jouw voorbeeld:

 

Signalen:

 

4. Langdurige ontspanning

Voorbeeld: Een sabbatical die goed uitpakt. Een langdurige vakantie, tenzij je die net onder 2 hebt opgeschreven 😉

Jouw voorbeeld:

 

Signalen:

Deze oefening geeft je meer inzicht in de taal van je lichaam en het geeft een duidelijk beeld hoe jou lichaam op spanning en ontspanning reageert. De oefening Body talk 2 van volgende week borduurt daar op verder.