Vanaf 3 april staat er een nieuwe yogadocent voor de groep op dinsdagavond: Alex van der Geer. Alex

Bij mij zijn privé wat dingen veranderd, waardoor het voor mij niet meer haalbaar is om de les op dinsdagavond te geven. Ik ben reuzeblij om zo’n goede vervanger te hebben gevonden. Alex beoefent nu vijf jaar Critical Alignment Yoga en volgt de lerarenopleiding bij Selle in Wageningen.

Inge zal de komende twee maanden om dezelfde reden vaak de les vervangen op zaterdag. De wijzigingen vind je onder https://lijfs.wordpress.com/rooster/ en uiteraard in het rooster via http://www.momoyoga.nl/lvcay.

Ik hoop dat jullie van de lessen zullen genieten!

 

 

 

Advertenties

Afgelopen weekend gaven we ons tweede yoga-adem-intensive. Het werd dankzij de deelnemers een heel bijzondere ervaring en we staan alweer te trappelen om de volgende intensive te organiseren:

zonneweekend2

Meer lees je op: https://lijfs.wordpress.com/weekend/

 

Leesvoer

Dit najaar werd ik uitgebreid geïnterviewd door Dirk Keuning. Voor mij was dat een boeiend, fascinerend en plezierig proces waarin ik me bewuster werd van mijn keuzes in de lessen en therapie die ik geef. Wellicht vind je het leuk om dit te lezen. Dat kan via de volgende link:Schermafbeelding 2017-11-29 om 09.45.13

http://grastraining.nl/wp-content/uploads/2017/11/ARTIKEL-NOELE-RUITENBERG-9-nov.pdf

 

*** vol ***

yoga adem jan 2018meer lees je op https://lijfs.wordpress.com/weekend/

Aanstaande zondag (17 september) geef ik twee workshops waarin je kunt leren hoe je de ademkransjes kunt gebruiken. Dit vindt plaats op de Beestachtige Braderie!

Meer lees je op: https://zwerfdierenindahab.nl/beestachtigebraderie/ 

Hallo yogi,

In deze nieuwsbrief nieuws over de XD-les die echt voor iedereen met een beetje CAY in zijn benen een aanrader is, TRE en een ‘aanmeld-advies’ voor de dinsdagavond en zaterdagochtendles.

Graag aanmelden voor de lessen op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag!

Afgelopen zaterdag om 9.00 uur was het volle bak. Het lijkt wijsheid om nu de zomervakantie – in midden-Nederland – voorbij is, het aanmelden weer serieuzer te nemen. In ieder geval voor de les op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag. Dat doe je via https://www.momoyoga.nl/lvcay/. Momoyoga heeft nu ook een app, dat maakt aanmelden nog makkelijker!

XD-les voor iedereen met een beetje CAY in zijn lijf

Ik krijg steeds meer vragen over de XD-les. Goed nieuws; het leeft.

V: Moet ik voor een XD-les handstand kunnen? A: Je hoeft voor een XD-les niks te kunnen. CAY is geen sport en je hoeft je niet te bewijzen of zo. Wel is het fijn als je een les of tien van de standaardlessen hebt gevolgd, zodat je vertrouwd bent met materialen, de belangrijkste verbindingen en de benadering. Van de vast XD-bezoekers kan zo’n 20% de handstand. De rest vindt het leuk en interessant om af en toe met handstand te spelen. Dit geldt ook voor bruggetjes en hoofdstand. De houding is niet het doel, wel de weg ernaar toe.

V: Ik hoorde iets over een speelkwartier in de les, wat is dat? A: In elke les zit een speelkwartier van een minuut of tien a vijftien, dat je zelf invult. Je werkt hierin de houdingen die we daarvoor hebben gedaan verder uit, op een manier die bij jou op dat moment vooruitgang oplevert. Zo maak je jouw zone van nabije ontwikkeling bewuster en leer je nog dieper te luisteren naar jezelf.

Afgelopen zaterdag kreeg ik heel positieve reacties, zoals: ‘het is veel speelser en vrijer dan ik dacht’, ‘ik dacht dat ik moest presteren, maar dat is juist niet zo’, ‘leuk om zo nog meer zicht op mijn ontwikkeling te krijgen’.

Kom het gewoon ervaren om 11 uur elke zaterdag!

TRE & shaken

Vorige week en eind juli deden we in de les zogenaamde TRE-oefeningen: trauma and tension releasing exercises. Ik hoorde hier langer geleden over en leerde ze tijdens de yogaweek in Portugal beter kennen. Ik ben me daar verder in gaan verdiepen, TRE‘autodidactisch’. De oefeningen zijn ontwikkeld door David Berceli. Zijn boekje met de oefeningen is een goede hulp als je er verder thuis mee aan de slag wilt. Mij bevallen ze boven verwachting goed. Ik experimenteer er ook mee bij cliënten en de terugkoppeling van hun is ook erg positief.

Een andere manier om spanning te ontladen is zogenaamd ‘shaken’. Dit deden we ook in het yogaweekend. Je gaat ontspannen staan met je voeten iets breder dan heupbreedte en dan shake je. Zo simpel is. Probeer elk hoekje en gaatje van je lijf lekker mee te laten schudden. Swingende, ritmische muziek kan je hier goed bij helpen. Een minuut of vijf is prachtig – maar ervaar zelf wat voor jou werkt.

Voor veel mensen voelt het in eerste instantie wat vreemd, ongeremd en buiten de lijntjes. Geef jezelf dan houvast bijvoorbeeld met je ademsteun; de milde, verbindende activiteit in je onderrug, buik en bekken.

 

Tot op de mat & namasté,

Noële

Hallo yogi,

Hierbij alweer een nieuwsbrief, want er is van alles te melden.

Data voor volgend yoga-ademweekend: 13-14 januari 2018

13 en 14 januari 2018 organiseer ik met Ellen weer een yoga-ademweekend! Er hangt weer een lijst op de deur naar de yogatools. Daarop kun je je aanmelden. Mij mailen (noele@lijfs.nl) kan ook, dan zet ik je op de lijst.     shutterstock_116818960

Thema van dit weekend: ‘Kun je een rups leren vliegen?’

Per 1 augustus wijziging in de zaterdaglessen!

Vanaf 1 augustus ziet het rooster er op zaterdag zo uit:

  • van 9.00 tot 10.30 uur: cay standaard
  • van 11.00 tot 12.30 uur: cay xd

XD staat nog steeds voor extra diep en extra dynamiek. Voor deze lessen is cay-ervaring gewenst. Kom gerust eens proeven als je een les of tien heb meegedaan! De technische instructies zijn wat globaler en er wordt verwacht dat je zelfstandiger bent in je ‘practice’. Op het programma staan veelal extremere achteroverbuigingen, handstand, hoofdstand. De omgekeerde houdingen worden in deze les langer aangehouden.

XXL-les …. Deze lessenwijziging opent de deur naar zogenaamde XXL-lessen; extra lange lessen. De les van 9 uur is dan een volwaardige les en ook een warming-up voor de XD-les. Zo worden ze meer complementair. Het idee is om dit najaar op zaterdag na XXL-les ook verdiepingssessies te gaan aanbieden.

Transformational Breathsessies op zaterdagmiddag

Tijdens het yoga-ademweekend maakte een aantal van jullie de transformational breath-sessies mee. Ellen Dekkers zal – bij voldoende animo – dit najaar op zaterdag ook TB-sessies verzorgen voor kleine groepjes van circa drie deelnemers. Laat me graag weten als je interesse hebt, dan bekijk ik wat haalbaar is. Ook als je er het weekend niet bij was, kun je deelnemen aan deze sessies. Meer over tb kun je lezen op www.transformationalbreath.nl. Ellen Dekkers kun je ook direct bereiken via ellen.dekkers@hetnet.nl en 0650628339.

Ademkransjes

Tijdens het weekend en in de lessen van deze week werkten we met ademkransjes. Je kunt hier alles over lezen op: https://lijfs.wordpress.com/ademkransjes/. Ze zijn te koop voor €7,00. Graag contant bij mij afrekenen. Opbrengsten gaan naar ‘zwerfdieren in dahab’.

Oud nieuws, maar nog actueel …

Actie zomeryoga

Verdere verdieping ontstaat door frequenter naar les te komen. Van 21 juni t/m augustus is je derde les per week gratis. Heb je een maand-abo, dan kun je in deze periode onbeperkt naar les komen. zomeryoga

Je kunt natuurlijk ook thuis of op de boerencamping vaker je mat op duiken. In de bijlage een lekkere serie om je eigen te maken. Deze week deden we deze serie in de les.

Je een serie eigen maken

Het is fijn om voordat je aan de serie begint, met een soort warming-up aan te vangen. Bijvoorbeeld op een stripje of rol. Je ontwikkelt zo je lichaamsbewustzijn. Geef jezelf de tijd en ruimte om te landen in het moment en je zelf te kalmeren door je adem en de typische kenmerken van ontspanning te volgen. Zo’n warming-up kan 5 minuten duren en ook 20 minuten.

Dan doe je een eerste serie-ronde. Het werkt goed om je die eerste ronde, sterk bewust te zijn van je techniek. Dit helpt je om beweging te krijgen in ‘vastgeroeste’ patronen. Je kan hierbij een specifieke verbinding of deel van je lijf extra aandacht geven. De tweede ronde kun je meer gaan leunen op je lichaamsintelligentie. De derde en eventueel vierde rond maak je ruimte voor flow.

Als eindhouding is savasana fijn.

Nogmaals lovely summertime & namasté,

Noële

>>> Let op: op zaterdag 24 juni is er geen les in verband met het yoga-ademweekend! <<<

Hallo yogi,

De zomer staat voor de deur. Wellicht is dit een mooie periode om je yoga-beoefening verder te verdiepen?!

Actie zomeryoga

Verdere verdieping ontstaat door frequenter naar les te komen. Van 21 juni t/m augustus is je derde les per week gratis. Heb je een maand-abo, dan kun je in deze periode onbeperkt naar les komen.

Je kunt natuurlijk ook thuis of op de boerencamping vaker je mat op duiken. Hierbij een lekkere serie om je eigen te maken.

Je een serie eigen maken

Het is fijn om voordat je aan de serie begint, met een soort warming-up aan te vangen. Bijvoorbeeld op een stripje of rol. Je ontwikkelt zo je lichaamsbewustzijn. Geef jezelf de tijd en ruimte om te landen in het moment en je zelf te kalmeren door je adem en de typische kenmerken van ontspanning te volgen. Zo’n warming-up kan 5 minuten duren en ook 20 minuten.

Dan doe je een eerste serie-ronde. Het werkt goed om je die eerste ronde, sterk bewust te zijn van je techniek. Dit helpt je om beweging te krijgen in ‘vastgeroeste’ patronen. Je kan hierbij een specifieke verbinding of deel van je lijf extra aandacht geven. De tweede ronde kun je meer gaan leunen op je lichaamsintelligentie. De derde en eventueel vierde rond maak je ruimte voor flow.

Als eindhouding is savasana fijn.

Lovely summertime & namasté,

Noële

★★★ Meer lees je op http://www.lijfs.nl ★★★

>> Let op: op 24 juni is er geen les in verband met het yoga-ademweekend! <<<

Vandaag stelde ik met Michel (zwerfdierenindahab.nl) de ademkransjes voor het yoga-ademweekend (https://lijfs.wordpress.com/weekend/) samen. 

Binnenkort zijn ze ook te bestellen via genoemde site. Na het weekend volgt hier een schrijven over de toepassing.

CAY is een zorgvuldige, precieze yogavorm – ontstaan uit het besef dat spanning(spatronen) loslaten nog niet zo eenvoudig is. Ons brein beloont dit loslaten in eerste instantie namelijk niet. Zeker niet zolang we gestrest en/of vermoeid zijn. Oude patronen zijn dan vertrouwder en daarom lijken ze veiliger. It may be shitty, but at least it is warm.

In de yogalessen van afgelopen twee weken, las ik het verhaaltje voor van Mohini, dat ik tegenkwam in een boek van Tara Brach. Dat ging zo:

‘Mohini was een witte koningstijger die jarenlang in de dierentuin in Washington D.C. verbleef. Een groot aantal jaren bracht zij door in een kooi met ijzeren tralies en een cementen vloer van ongeveer vier bij vier meter. Mohini liep in haar kleine verblijf de hele dag rusteloos heen en weer. Uiteindelijk creëerden biologen en medewerkers van de dierentuin een natuurlijke woonomgeving voor haar. Deze strekte zich over verscheidene hectaren uit. Er waren heuvels, bomen, een vijver en verschillende soorten planten. Enthousiast en vol verwachting lieten de medewerkers van de dierentuin Mohini vrij in haar nieuwe en uitgestrekte woonomgeving. Het was echter te laat. De tijger zocht onmiddellijk een schuilplaats in een hoek van het omheinde gebied en verbleef daar de rest van haar leven. Mohini liep in die hoek rusteloos heen en weer op een plek van vier bij vier meter totdat daar geen gras meer over was.’

Dit is uiteraard tragisch én kan ons inspireren, want aan de ene kant lijken we op de tijger en blijven we makkelijk vast zitten in oude patronen. Aan de andere kant zijn wij anders dan de tijger in staat tot zelfonderzoek. Hierin kan yoga een grote rol spelen. Brengt dat vaste patroon van ambitie en wilskracht ons inderdaad op nieuw terrein of blijven we ook in dat geval in feite rondjes draaien op onze vier bij vier? Je ontdekt het in je yogales.

Loslaten in een yogales

In de yogalessen leren we onszelf ten diepste kennen. Als dit zelfonderzoek, is verankerd in het hier & nu en in lichtheid, kunnen we ons ont-wikkelen en komen we op het pad van bevrijding van onze vastgeroeste patronen.

* Verankering in het hier & nu

In een yogales volgen we steeds opnieuw onze adem. Het centrale punt onder de navel is daarvoor de fysieke houvast. Dat volgen kan alleen in het hier & nu en helpt ons eenvoudig, onze aanwezigheid te vergroten. Zintuigelijke waarnemingen zoals het aandachtig luisteren naar geluiden in de omgeving hebben het zelfde effect. Het zorgt hiermee voor ruimte ten opzichte van onze gedachtenpatronen, waardoor we ons daar – voor het moment, vrij van kunnen maken.

* Verankering in lichtheid

Zelfafwijzing ligt in een yogales altijd op de loer. Dit sluit de toegang tot diepere lagen af. Daarom besteden we bewust zoveel tijd en aandacht aan het steeds opnieuw vertrekken vanuit ontspanning. Ontspanning en een open houding zijn natuurlijk sterk waarneembaar in ons lichaam, specifiek in de hartstreek maar ook in bekken, buik, maagstreek en keel. We proberen de ontspanning en lichtheid in stand te houden door te accepteren wat we tegenkomen. Vanuit een liefdevolle vriendelijkheid observeren we onze (soms eigenaardige) menselijke neigingen.

* Ont-wikkeling van het zelf

Beide verankeringen vormen de basis voor zelfontwikkeling. Zo maken we stapje-voor-stapje oude grenzen vrij en integreren onze nieuwe bewegelijkheid. Hierdoor ervaren we onszelf dieper en krijgen steeds helderder zicht op dat wat is: oud zeer, fris zeer, ingesleten gewoontes, enz. Het helpt ons op weg naar een vrije uitlijning waarin ons lichaam en ons bewustzijn stabiel en flexibel is.

Soms lopen we bij zelfonderzoek tegen heftige ladingen aan. Dit vraagt om een rustigere stap-voor-stap benadering waarbij de ankers nog harder nodig zijn en wellicht hulp van een derde.

Ander Lijf’s nieuws

  • De CAY-XD les van dinsdag 45 uur komt voorlopig te vervallen.
  • Yoga- en ademweekend 24 & 25 juni te Soest: er zijn nog 8 plekken beschikbaar. Heb je je al aangemeld, maak je aanmelding dan graag definitief door een aanbetaling van €50

Namasté, Noële

kop-nieuwsbrief

 

Advertenties