Nu ik ga starten met een nieuwe loopbaan als psycholoog ontstaat er nieuwe en diepere beschouwing over mijn passie voor yoga. Yoga brengt mijzelf tot op de dag van vandaag veel. Wat dan?

Zoals sommigen weten, verdiep ik me graag in het werk van Daniel Siegel. Zijn nieuwste boek ‘Aware’ ligt klaar op mijn nachtkastje! Hij verdiept zich ondermeer in de relatie tussen ons brein – in het engels ‘mind’ en aanwezigheid. In zijn boek ‘Het hele brein, het hele kind’ staat de afbeelding die ik deze week uitdeelde in de les en die je hierbij als bijlage vindt – en die meer zicht geeft op deze relatie.

Yoga brengt mij intens in contact met de wereld van het rechterbrein: de wereld van een dieper contact met wat het betekent om mens te zijn, dat te weten, dat te voelen. Het is een wat subjectieve wereld waar woorden en logica soms ver te zoeken zijn en die tegelijkertijd een krachtige, vredige, heldere aanwezigheid brengt. Met steeds opnieuw ‘ontspan de poging’ als vertrekpunt, wordt die ervaring dankzij yoga voor mij steeds vertrouwder.

Ik sprak ook over de TED Talk van Jill Boltes Taylor, ‘My Stroke of Insight’ waarin ze vanuit haar eigen ervaring de verschillende breinwerelden beschrijft. Zij kreeg zelf – als hersenonderzoekster – een hersenbloeding in haar linkerbrein. Zie: https://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight?language=nl

Wat Daniel Siegel betreft is het de kunst om het midden te bevaren tussen de rigiditeit/robot-achtigheid van het linkerbrein en de chaos (‘la-la-land’ noemt Jill Bolte Taylor het) van het rechterbrein. Dat is te zien op de tweede afbeelding die je hierna vindt.

Namasté

Noële

 

PS zaterdag 1 december geef ik mijn laatste yogales. Zie verder onder ‘rooster’

Schermafbeelding 2018-10-14 om 21.28.31Schermafbeelding 2018-10-14 om 21.28.45Schermafbeelding 2018-10-14 om 21.28.56

 

Advertenties

Geen cay-yoga meer bij Lijf&Visie

Op 15 december geef ik mijn laatste yogales bij Lijf&Visie. Daarmee stopt cay ook bij Lijf&Visie. Ik wil jullie vragen om je strippenkaarten zoveel mogelijk op te maken. Wat op 15 december nog open staat (en als je kaart niet ouder is dan 1 jaar), betalen Lijf&Visie en ik je uiteraard terug.

Vanaf heden kun je één of meerdere losse lessen kopen bij de balie van Lijf&Visie voor €11,50 per les (de prijs die we ook hanteerden op de 10-ritten-kaarten). Deze lessen zijn dan geldig tm 15 december 2018.

Wel cay-yoga elders!

Ik hoop van harte dat het yoga-virus jullie nooit meer los laat. Ik kan jullie een viertal docenten van harte aanbevelen …

Alex – Hilversum

Alex’s lessen op dinsdagavond krijgen heel goede feedback! Laat de kans niet lopen om voor 15 december nog een lesje mee te pikken. Hij is op zoek naar een locatie – voor circa 10 leerlingen in Hilversum, waar hij door kan gaan met deze lessen. Weet iemand een locatie?! Alex kun je bereiken via alexvandergeer@gmail.com en 0651248621.

Inge

Inge richt zich komend jaar op haar afstuderen als yogadocent en gaat zich daarbinnen specialiseren in yoga en dans. Daarna is nog open hoe en waar haar yogadocentschap vormt krijgt. Inge kan je bereiken via info@vanvoornveld.com en 0644015570.

Jochem – Laren

Jochem geeft sinds juli les bij SportFlow Yoga te Laren. Hij geeft Critical Alignment Yoga in kleine groepen van maximaal 10 personen. Lessen duren 90 minuten. Aanvang maandagavond: 20 uur, dinsdagochtend: 9.30 uur, dinsdagavond: 20 uur, woensdagavond: 18 uur, woensdagavond: 20 uur en zaterdagochtend: 10 uur.

Zaterdag de 29ste september is er OPEN DAG/ FEESTELIJKE OPENING. Van 13 uur tot 17 uur is iedereen van harte welkom om kennis te maken. Met een hapje en een drankje! (Aangeboden door SportFlow Yoga te Laren) en voor de kids een springkussen. Aanmelden hiervoor is niet nodig.

Op zondagochtend de 30ste september geven Wendy Manintveld en Jochem van Hattum,

Van 10 uur tot 12.30 uur een kennismakingsworkshop Critical Alignment Yoga.

Jochem kan je bereiken via 0610606722 en jrvanhattum@gmail.com. sportflow.nl/yoga

José – Amersfoort

José heeft haar eigen yogastudio in Amersfoort, dichtbij het Centraal Stationjose. Hier geeft ze wekelijks aan zes groepen yogales. Binnen deze groepen is er nog ruimte voor nieuwe cursisten om in te stromen. De lessen zijn afwisselend, elke keer gericht op een ander aspect van het lichaam, van de geest. Critical Alignment is een van de yogavormen die ze gebruikt. Ze neemt de vrijheid om ook andere yogavormen – die ze de afgelopen 25 jaar onderzocht in haar lessen te verweven. In overleg is een proefles altijd mogelijk. José kun je bereiken via jose@josehutjes.nl en 0642598022. www.josehutjes.nl

Verkoop tools

Per 15 december verkoop ik veel van de yogatools. Ik bood ze eerst aan bovenstaande docenten aan. De huidige stand van wat nog te koop is en verkoopprijzen vind je hieronder. Als je interesse hebt, wil je me dan graag app-en op 06-14769214? Ook als je me in de wandelgangen gezegd hebt, dat je interesse hebt, app me graag nog. Tot 15 oktober gaan de leerlingen uit Soest voor.

Schermafbeelding 2018-09-23 om 14.01.34

Namasté

Noële

Sinds 3 april staat er een nieuwe yogadocent voor de groep op dinsdagavond: Alex van der Geer.

Bij mij zijn privé wat dingen veranderd, waardoor het voor mij niet meer haalbaar is om de les op Alexdinsdagavond te geven. Ik ben reuzeblij met zo’n goede vervanger. Alex beoefent nu vijf jaar Critical Alignment Yoga en volgt de lerarenopleiding bij Selle in Wageningen.

 

Inge – al langer een vertrouwde en gewaarde vervangster, vervangt om dezelfde reden regelmatig de les op zaterdag. De wijzigingen vind je onder https://lijfs.wordpress.com/rooster/ en uiteraard in het rooster via http://www.momoyoga.nl/lvcay.

Ik hoop dat jullie van de lessen genieten!

 

 

 

Leesvoer

Dit najaar werd ik uitgebreid geïnterviewd door Dirk Keuning. Voor mij was dat een boeiend, fascinerend en plezierig proces waarin ik me bewuster werd van mijn keuzes in de lessen en therapie die ik geef. Wellicht vind je het leuk om dit te lezen. Dat kan via de volgende link:Schermafbeelding 2017-11-29 om 09.45.13

http://grastraining.nl/wp-content/uploads/2017/11/ARTIKEL-NOELE-RUITENBERG-9-nov.pdf

 

*** vol ***

yoga adem jan 2018meer lees je op https://lijfs.wordpress.com/weekend/

Aanstaande zondag (17 september) geef ik twee workshops waarin je kunt leren hoe je de ademkransjes kunt gebruiken. Dit vindt plaats op de Beestachtige Braderie!

Meer lees je op: https://zwerfdierenindahab.nl/beestachtigebraderie/ 

Hallo yogi,

In deze nieuwsbrief nieuws over de XD-les die echt voor iedereen met een beetje CAY in zijn benen een aanrader is, TRE en een ‘aanmeld-advies’ voor de dinsdagavond en zaterdagochtendles.

Graag aanmelden voor de lessen op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag!

Afgelopen zaterdag om 9.00 uur was het volle bak. Het lijkt wijsheid om nu de zomervakantie – in midden-Nederland – voorbij is, het aanmelden weer serieuzer te nemen. In ieder geval voor de les op dinsdagavond en de eerste les op zaterdag. Dat doe je via https://www.momoyoga.nl/lvcay/. Momoyoga heeft nu ook een app, dat maakt aanmelden nog makkelijker!

XD-les voor iedereen met een beetje CAY in zijn lijf

Ik krijg steeds meer vragen over de XD-les. Goed nieuws; het leeft.

V: Moet ik voor een XD-les handstand kunnen? A: Je hoeft voor een XD-les niks te kunnen. CAY is geen sport en je hoeft je niet te bewijzen of zo. Wel is het fijn als je een les of tien van de standaardlessen hebt gevolgd, zodat je vertrouwd bent met materialen, de belangrijkste verbindingen en de benadering. Van de vast XD-bezoekers kan zo’n 20% de handstand. De rest vindt het leuk en interessant om af en toe met handstand te spelen. Dit geldt ook voor bruggetjes en hoofdstand. De houding is niet het doel, wel de weg ernaar toe.

V: Ik hoorde iets over een speelkwartier in de les, wat is dat? A: In elke les zit een speelkwartier van een minuut of tien a vijftien, dat je zelf invult. Je werkt hierin de houdingen die we daarvoor hebben gedaan verder uit, op een manier die bij jou op dat moment vooruitgang oplevert. Zo maak je jouw zone van nabije ontwikkeling bewuster en leer je nog dieper te luisteren naar jezelf.

Afgelopen zaterdag kreeg ik heel positieve reacties, zoals: ‘het is veel speelser en vrijer dan ik dacht’, ‘ik dacht dat ik moest presteren, maar dat is juist niet zo’, ‘leuk om zo nog meer zicht op mijn ontwikkeling te krijgen’.

Kom het gewoon ervaren om 11 uur elke zaterdag!

TRE & shaken

Vorige week en eind juli deden we in de les zogenaamde TRE-oefeningen: trauma and tension releasing exercises. Ik hoorde hier langer geleden over en leerde ze tijdens de yogaweek in Portugal beter kennen. Ik ben me daar verder in gaan verdiepen, TRE‘autodidactisch’. De oefeningen zijn ontwikkeld door David Berceli. Zijn boekje met de oefeningen is een goede hulp als je er verder thuis mee aan de slag wilt. Mij bevallen ze boven verwachting goed. Ik experimenteer er ook mee bij cliënten en de terugkoppeling van hun is ook erg positief.

Een andere manier om spanning te ontladen is zogenaamd ‘shaken’. Dit deden we ook in het yogaweekend. Je gaat ontspannen staan met je voeten iets breder dan heupbreedte en dan shake je. Zo simpel is. Probeer elk hoekje en gaatje van je lijf lekker mee te laten schudden. Swingende, ritmische muziek kan je hier goed bij helpen. Een minuut of vijf is prachtig – maar ervaar zelf wat voor jou werkt.

Voor veel mensen voelt het in eerste instantie wat vreemd, ongeremd en buiten de lijntjes. Geef jezelf dan houvast bijvoorbeeld met je ademsteun; de milde, verbindende activiteit in je onderrug, buik en bekken.

 

Tot op de mat & namasté,

Noële

Hallo yogi,

Hierbij alweer een nieuwsbrief, want er is van alles te melden.

Data voor volgend yoga-ademweekend: 13-14 januari 2018

13 en 14 januari 2018 organiseer ik met Ellen weer een yoga-ademweekend! Er hangt weer een lijst op de deur naar de yogatools. Daarop kun je je aanmelden. Mij mailen (noele@lijfs.nl) kan ook, dan zet ik je op de lijst.     shutterstock_116818960

Thema van dit weekend: ‘Kun je een rups leren vliegen?’

Per 1 augustus wijziging in de zaterdaglessen!

Vanaf 1 augustus ziet het rooster er op zaterdag zo uit:

  • van 9.00 tot 10.30 uur: cay standaard
  • van 11.00 tot 12.30 uur: cay xd

XD staat nog steeds voor extra diep en extra dynamiek. Voor deze lessen is cay-ervaring gewenst. Kom gerust eens proeven als je een les of tien heb meegedaan! De technische instructies zijn wat globaler en er wordt verwacht dat je zelfstandiger bent in je ‘practice’. Op het programma staan veelal extremere achteroverbuigingen, handstand, hoofdstand. De omgekeerde houdingen worden in deze les langer aangehouden.

XXL-les …. Deze lessenwijziging opent de deur naar zogenaamde XXL-lessen; extra lange lessen. De les van 9 uur is dan een volwaardige les en ook een warming-up voor de XD-les. Zo worden ze meer complementair. Het idee is om dit najaar op zaterdag na XXL-les ook verdiepingssessies te gaan aanbieden.

Transformational Breathsessies op zaterdagmiddag

Tijdens het yoga-ademweekend maakte een aantal van jullie de transformational breath-sessies mee. Ellen Dekkers zal – bij voldoende animo – dit najaar op zaterdag ook TB-sessies verzorgen voor kleine groepjes van circa drie deelnemers. Laat me graag weten als je interesse hebt, dan bekijk ik wat haalbaar is. Ook als je er het weekend niet bij was, kun je deelnemen aan deze sessies. Meer over tb kun je lezen op www.transformationalbreath.nl. Ellen Dekkers kun je ook direct bereiken via ellen.dekkers@hetnet.nl en 0650628339.

Ademkransjes

Tijdens het weekend en in de lessen van deze week werkten we met ademkransjes. Je kunt hier alles over lezen op: https://lijfs.wordpress.com/ademkransjes/. Ze zijn te koop voor €7,00. Graag contant bij mij afrekenen. Opbrengsten gaan naar ‘zwerfdieren in dahab’.

Oud nieuws, maar nog actueel …

Actie zomeryoga

Verdere verdieping ontstaat door frequenter naar les te komen. Van 21 juni t/m augustus is je derde les per week gratis. Heb je een maand-abo, dan kun je in deze periode onbeperkt naar les komen. zomeryoga

Je kunt natuurlijk ook thuis of op de boerencamping vaker je mat op duiken. In de bijlage een lekkere serie om je eigen te maken. Deze week deden we deze serie in de les.

Je een serie eigen maken

Het is fijn om voordat je aan de serie begint, met een soort warming-up aan te vangen. Bijvoorbeeld op een stripje of rol. Je ontwikkelt zo je lichaamsbewustzijn. Geef jezelf de tijd en ruimte om te landen in het moment en je zelf te kalmeren door je adem en de typische kenmerken van ontspanning te volgen. Zo’n warming-up kan 5 minuten duren en ook 20 minuten.

Dan doe je een eerste serie-ronde. Het werkt goed om je die eerste ronde, sterk bewust te zijn van je techniek. Dit helpt je om beweging te krijgen in ‘vastgeroeste’ patronen. Je kan hierbij een specifieke verbinding of deel van je lijf extra aandacht geven. De tweede ronde kun je meer gaan leunen op je lichaamsintelligentie. De derde en eventueel vierde rond maak je ruimte voor flow.

Als eindhouding is savasana fijn.

Nogmaals lovely summertime & namasté,

Noële

>>> Let op: op zaterdag 24 juni is er geen les in verband met het yoga-ademweekend! <<<

Hallo yogi,

De zomer staat voor de deur. Wellicht is dit een mooie periode om je yoga-beoefening verder te verdiepen?!

Actie zomeryoga

Verdere verdieping ontstaat door frequenter naar les te komen. Van 21 juni t/m augustus is je derde les per week gratis. Heb je een maand-abo, dan kun je in deze periode onbeperkt naar les komen.

Je kunt natuurlijk ook thuis of op de boerencamping vaker je mat op duiken. Hierbij een lekkere serie om je eigen te maken.

Je een serie eigen maken

Het is fijn om voordat je aan de serie begint, met een soort warming-up aan te vangen. Bijvoorbeeld op een stripje of rol. Je ontwikkelt zo je lichaamsbewustzijn. Geef jezelf de tijd en ruimte om te landen in het moment en je zelf te kalmeren door je adem en de typische kenmerken van ontspanning te volgen. Zo’n warming-up kan 5 minuten duren en ook 20 minuten.

Dan doe je een eerste serie-ronde. Het werkt goed om je die eerste ronde, sterk bewust te zijn van je techniek. Dit helpt je om beweging te krijgen in ‘vastgeroeste’ patronen. Je kan hierbij een specifieke verbinding of deel van je lijf extra aandacht geven. De tweede ronde kun je meer gaan leunen op je lichaamsintelligentie. De derde en eventueel vierde rond maak je ruimte voor flow.

Als eindhouding is savasana fijn.

Lovely summertime & namasté,

Noële

★★★ Meer lees je op http://www.lijfs.nl ★★★

>> Let op: op 24 juni is er geen les in verband met het yoga-ademweekend! <<<

Vandaag stelde ik met Michel (zwerfdierenindahab.nl) de ademkransjes voor het yoga-ademweekend (https://lijfs.wordpress.com/weekend/) samen. 

Binnenkort zijn ze ook te bestellen via genoemde site. Na het weekend volgt hier een schrijven over de toepassing.

Advertenties